
Let tilgængelig lavtgulvssporvogn
i Erfurt. Foto: Helge Bay.
Hvorfor letbaner i Danmark
Med en let tilgængelig letbane i gadeplan, kommer du tættere på dit
rejsemål. Letbanen kan nåes problemfrit direkte fra gaden - også af blinde,
gangbesværede, rullestolsbrugere og barnevogne, der ikke længere er afhængige af
trapper, elevatorer eller stejle ramper.
Letbaner kan indpasses mere fleksibelt i byens eksisterende infrastruktur end anlæg
af jernbane og metro. Letbaner kører på sit eget areal i midten af vejen
på ca. 90% af strækningen. Her kan de overhale bilkøerne og er derfor
gode til at tiltrække bilister og aflaste indfaldsveje.
Højt transportudbytte
Transportudbyttet er meget stort i forhold til investeringen. Letbaner koster kun 1/5 af
en tunnelmetro. Alligevel kan de befordre hvad der svarer til en 6-sporet motorvej, så
letbaner har stort set samme kapacitet som Københavns metro.
Letbaner kan på få år bygges ind og ud af byen, og vil hurtigt aflaste
de hårdt trængte indfaldsveje.
Desuden vil de fredeliggøre bycentret omkring linien.
Miljøudbyttet er stort fordi en elektrisk letbanevogn kan fjerne 2-3 busser på
gaden og dermed deres støj og røg. Desuden erstatter en letbanevogn
10-12 dieselbusser i indkøb. (Læs mere under Miljø)
Udenlandske erfaringer
Letbaner er i øjeblikket det kollektive bytrafiksystem, som tiltrækker
flest bilejere. Erfaringer fra udlandet viser, at biltrafikken i kvarterer med nye
letbaner falder med cirka 20% (Lyon, Strasbourg).
En trafikal tommelfingerregel siger desuden, at 10% færre biler vil reducere
kødannelser med 50%.
Disse to forhold betyder, at letbaner giver en markant forbedring af fremkommeligheden
på de eksisterende veje, hvilket også er konstateret i f.eks. Lyon og Strasbourg.
Letbaner kan løse trafikproblemer på få år
Fra beslutningen er taget kan en letbane bygges på 4-5 år.
Den senest åbnede letbane i Paris T3, der er 8 km lang, blev projekteret og bygget
på 3 år, hvoraf selve byggeprocessen kun tog 13 måneder.
Byggefasen forløber som en gaderenovering. Arbejdet giver ikke de overraskelser,
som tunnelarbejde ofte gør.
Er pendlerne klar til at bruge letbaner?
En Megafonundersøgelse afslørede i december 2003,
at 70% af beboerne langs Ring 3 er positive overfor letbanen og vil benytte den.
En uformel afstemning på Københavns trafikradio (P4) d. 23.05.07 viste, at ca.
90% af flere hundrede lyttende trafikanter stemte for indførelse af moderne sporvogne.
Et behageligt transportmiddel
Pendlere i udlandet oplever letbaner som et attraktivt og let tilgængeligt alternativ,
som man kan gå direkte ind i fra gaden uden trin.
Kørslen er kvik, men samtidig rolig og komfortabel.
Der er et godt udsyn og
man kommer 30-40% hurtigere frem end bussen - uden at overskride hastighedsgrænsen.
Udbredelse
Over hele Europa og i USA har moderne sporveje fået et comeback af dimensioner.
En udvikling der af nogen betegnes som en revolution for den kollektive bytrafik.
I gennemsnit åbnes der hver måned en ny letbane i verden.
Globalt findes der letbaner i ca. 500 byer.
De fleste byer i Europa, der er på størrelse med
København, har allerede letbaner der har afløst buslinier og
supplerer tog- og metrosystemer.
I Sverige havde Tvärbanan i Stockholm forventet 20.000 passagerer pr. døgn
efter ti år, men allerede året efter opstarten i år 2000 var der 28.000 rejsende.
Tyskland har bevaret størstedelen af deres sporvejs-systemer og har
moderniseret dem. Her findes 57 byer med moderne sporvogne, og deres popularitet
øges på grund af den stadige udbygning og modernisering, kombineret med
meget favorable måneds- og årskortpriser.
Frankrig havde ligesom Danmark nedlagt deres tidligere sporvejssystemer, men i dag drives der
nye letbaneanlæg i 13 byer og flere er på vej.
Siden indførelse af letbaner i Lyon i 2001, er den kollektive
trafik steget med 25 pct. i byen, der i forvejen havde fire metrolinier.
I byen Montpellier, der er på størrelse med Århus,
er antallet af kollektivt rejsende steget med 80 pct.
på fem år efter indførelse af letbaner.
I UK findes 5 nye letbaner. Edinburgh har netop beslutte at starte anlæggelse af den
første letbane og i London centrum arbejdes der på at etablere en central letbane
i gaden: Cross-Riverline.
I USA findes der letbaner i 25 byer bl.a. i Los Angeles og San Fransisco.
De udbygges og der kommer stadig flere til.
/HB
|
Læs mere fra menuen øverst til venstre.
|