Trafikdage 2005 - nu med letbaner
20.05.05
Der afholdes trafikdage på Aalborg Universitet d. 22-23/8 - 2005.
Konferencen er delt i syv linier. Denne gang er der flere letbanerelaterede indlæg. Det er positivt at Trafikdage fokuserer på letbaner, men generelt kan man sige at disse indlæg har en meget "dansk" synsvinkel og savner indlæg med erfaringer fra de store letbanelande: Frankrig, Tyskland og USA. (Det kan man til gengæld få på HiTrans-Konferencen i Århus en måned senere, se tidligere nyhed).
Udpluk fra programmet
Mandag d. 22/8:
Linie 1, handler hele dagen om Samfundsøkonomi og økonomiske modeller, der netop kan vanskeliggøre politisk velvilje til investeringer i kollektiv trafik. Linie 4 har et indlæg om en kommende norsk letbane: Bybanen i Bergen.
Tirsdag d. 23/8:
Linie 7 starter med indlæg om trafikstøj. Derefter på linie 4: Letbaner i København, et alternativ til Metro - og efter frokost fortsættes med Simulering af Ring 3 letbanen, Metroens modvind og sammenligninger af letbaneprojekter i Hovedstadsområdet. Efter frokost er der samtidig på linie 1 om trafikmodeller: Vejforbindelse mellem Lyngbyvej og Gittervej – Et eksempel på Braess Paradox. (Det er når infrastrukturforbedring en gang imellem kan give forlænget rejsetid - også selv om det er ulogisk). v/Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport, DTU.
Læs hele programmet for Trafikdage 2005 på
http://www.trafikdage.dk/