|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
Cityring er en fejlinvestering uden letbaner
04.02.06 Kun et letbanenet med radiallinier vil kunne retfærdiggøre bygningen af Metro cityringen, siger Letbaner.DK i pressen. Forliget om Metro cityringen indeholder en aftale om, at der skal iværksættes en helhedsplan for trafikken i Hovedstaden.
Frygt for fejlinvesteringURBAN København skriver: "Trafikgruppen letbaner.dk mener, at den nye metro cityring vil blive en fejlinvestering, hvis der ikke samtidigt investeres i et letbanenet med radiallinier. Trafikgruppen forventer et sammenbrud i (vejtrafikken og (red.)) den kollektive trafik og stigende miljøproblemer uden et letbanenet, som vil kunne tiltrække 20-25 procent af bilisterne til den kollektive trafik, mens metrocityringen kun vil tiltrække én procent. Regeringen fik i går bred politisk opbakning til at gennemføre en metro cityring til 15 milliarder kroner, der skal stå klar i 2017. Letbaner.dk har udarbejdet et forslag med 97 kilometer letbanenet til en pris på 16-17 milliarder kroner, og det forslag støttes af flere trafikforskere." (Urban d. 03.02.06) MetroXpress har næsten samme tekst under overskriften: "Letbaner: Cityring en fejlinvestering". Også her var den placeret ved siden af nyheden om Ja'et til Metro cityring d. 03.02.06.
Ønsketænkning at få bilisterne med cityringenLederen i JP København "Cityring forude" skriver blandt andet: "Skal man vurdere ud fra de første år med Metroen, er det sandsynligt, at der vil ske en betydelig overflytning af brugere fra busserne i området til Metrocityringen. Det vil naturligvis lette noget af presset på bytrafikken, men det vil være ønsketænkning, at det umiddelbart vil få bilisterne til at følge trop i hastigt tempo. Den resterende del af den kollektive trafik i hovedstaden mangler et betydeligt kvalitetsløft for at kunne konkurrere troværdigt, og det er et langtidsprojekt af format. Metro-løsningerne er udtryk for en alt for ensidig satsning, og der er en fejl, at alle trafikformer ikke for længst er inddraget i en helhedsplanlægning. Desuden efterlader Metrocity-planerne fortsat et voldsomt udækket transportbehov på det havnenære Amager, bl.a. hvad Holmen og Operaen angår." (JP København d. 03.02.2006)
Letbaner.DK i TekstTV
TV2's tekstTV bragte vores budskab torsdag d. 02.02.06. Læs nyheden fra TV2 TekstTV her: Letbanegruppe advarer mod metro (TV2 d. 02.02.06)
Pressemeddelelse:
|
||||||||||||||||||
|