Berlin har fået ny Hovedbanegård
01.06.06
Superbanegårdens første hverdag forløb
med begrænsede forsinkelser.
Fredag d. 26.05.06 åbnede den tyske kansler og Berlins borgmester
byens nye hovedbanegård.
Den er Europas største stationsbygning
med en kapacitet på ikke mindre end 240.000 rejsende i døgnet.
(Københavns Hovedbanegård ekspederer ca. 50.000 passagerer i
døgnet).
Første hverdag mandag d. 29. maj 2006 forløb med
begrænsede forsinkelser og enkelte mangler viste sig,
så som for lidt plads til taxaer. Men hvorfor beskæftige sig
med en udenlandsk jernbanestation, her hvor vi skriver om bytrafik?
Jernbanen er stadig rygraden for den kollektive trafik i
enhver europæisk storby og dens trafiknet. Desuden har denne sides skribent
fulgt med i byggeriet igennem de 10 år opbygningen har taget, siden der
kun var en undselig S-togsstation, Lehrter Stadtbahnhof midt i murstriben.
Endelig er der planer om sporvogne i niveau til den nye 'Lehrter'.
Indvielse i flot stil
Til åbningen var der arrangeret et imponerende lasershow på den
enorme glasbygning og op i himlen. De over 100.000 besøgende havde god
plads omkring stationen og i stationens 5 etager hvor de også blev
underholdt med livemusik af bl.a. et af Tysklands kendte rockbands.
Ikke bare en station
Den nye station er ikke blot et trafikalt og arkitektonisk mesterværk.
Det er også symbolet på det genforenede Tyskland. Den ligger i den
tidligere murstribe tæt på regeringsbygningerne.
Her samles den eksisterende øst-vestbane, Stadtbahn, med en helt ny
jernbaneakse nord-syd. Denne 4-sporede jernbane for fjerntog er boret under
Berlins centrale dele langs murstriben efter samme metode som man benyttede
til Storebæltstunnellen.
Langs denne nye akse er der bygget ikke mindre end tre store regionaltogsstationer:
Potsdamer Platz, Gesundbrunnen og Südkreutz. Langt flere tog vil kunne
køre igennem Berlin uden togskift for passagererne. Dermed er rejsetiden
til og igennem Berlin i mange tilfælde mindsket med mere end 30 minutter.
Stationens indretning
Berlin Hauptbahnhof er lagt hvor jernbaneakserne krydses. Herfra der kan
køre fjerntog direkte i fire retninger. I rummet imellem
sporene i øverste og nederste niveau er banegårdshallen.
Højdeforskellen er så stor at Rundtårn kunne have
stået der. Stationen krævede under opførelsen, at man
ændrede på floden Spree’s løb.
Øst-vestaksen (Stadtbahn) ligger øverst og har 4 perronspor og 2 S-togsspor.
Nord-sydaksen ligger nederst og har 6 perronspor og er forberedt til 2 S-togsspor.
Desuden er der bygget perron til 2 U-banespor (Berlins metro) nederst,
som forberedelse til den i Berlin meget diskuterede U-banelinie - Kanslerbahn.
På grund af manglende økonomi, droppede man at bygge
U-baneforlængelsen fra Alexander Platz til den nye hovedbanegård,
men valgte dog at bygge røret til den under det nyopførte
stations- og regeringsområde. Denne strækning åbnes nu
alligevel snart, som Berlins korteste U-bahn med kun tre stationer:
Hauptbahnhof-Richstag-Brandenburger Tor med omstigning til S-tog i begge ender.
Sporvejen udvides
Sporvejsnettet i det østlige Berlin, der i forvejen er et af Europas
største, vil i nær fremtid blive forlænget i gadeniveau til
den nye nordlige banegårdsplads.
I Tyskland er man langt mere opmærksom på den kollektive trafiks
betydning for hele samfundsøkonomien med store trafikinvesteringer
på skinner til følge, især i storbyerne.
Tænk hvis man i Danmark havde de samme visioner.
/HB
Se video, billeder og artikler her:
Berlingske TV:
-
Berlins nye hovedbanegård indviet

Senatsvervaltung für Stadtentwicklung:
- Berlin Hauptbahnhof - the new central railway station

Die Welt:
- Bilderspecial
- Artikel: Großer Bahnhof für Berlins Hauptbahnhof

- Artikel: Berlins neuer Hauptbahnhof eröffnet

Spiegel Online:
- Billeder: Letzter Test für die Lehrter Lightshow
- Artikel: Berliner trauern nicht um Bahnhof Zoo

- Billeder: Erster Zug mit erster Verspätung
Sueddeutsche:
- Billeder: Berliner Hauptbahnhof
DB:
- Berlin Hauptbahnhof-Lehrter Bahnhof
