Misinformation om metroen
26.09.06
Berlingske Tidende skriver at "Metroen i København har givet den kollektive trafik
en passagerfremgang på 20 pct."
Det er forkert. Stigningen i den samlede kollektive trafik i København er
iflg. HUR kun én procent!
Vi finder det yderst problematisk at en af landets førende
aviser i den grad misinformerer politikerne i et interview
med Ørestadsselskabet d. 18.09.06.
Artiklen er en ensidig præsentation af Ørestadsselskabets
plan, som ikke tager højde for de primære trafikbehov:
- At tilbyde bilpendlerne et bedre alternativ, ind og ud af byen.
Avisen har ikke dementeret fejlen.
Passagertal blev ganget med 20 !
Fremover vil mange huske disse forkerte trafiktal, og det vil påvirke
beslutningstagernes valg af fremtidige kollektive trafikinvesteringer -
på et falsk grundlag!
Metroen har indtil nu kostet ca. 15 milliarder kroner og det er dette system
Ørestadsselskabet nu ønsker at udvide for mindst 50 milliarder kr.
Planen præsenteres i avisen (sammen med det forkerte trafiktal)
forud for etableringen af en infrastrukturkom-mission. Dog uden at gå ind
i en samlet trafikvurdering.
En sandhed med modifikationer
På forsiden skriver Berlingske Tidende at "Københavnerne er efter en
træg start faldet for de førerløse tog" og at "Metroen har
på to år fået 20 pct. flere passagerer".
Hvad avisen ikke skriver er, at fremgangen til de nuværende 110.000
rejsende skal ses på baggrund af de forventede 198.000 daglige rejser.
Der er altså stadig langt op til det tal, som var det økonomiske
grundlag for metrobyggeriet.
/ME & HB
Relaterede nyheder:
|
Efter metroen er der stort set ikke kommet flere passagerer med Københavns
kollektive trafik. (21.09.06)
|
|
Nye metroplaner står i skærende kontrast til fremtidens trafikbehov
i Storkøbenhavn. (19.09.06)
|
|
Læs mere fra menuen øverst til venstre.
|