Letbaner.DK
 
Letbaner i Altinget.dk
Nyhed 00214  

Letbaner i Altinget.dk

Nyhedsportalen altinget.dk

28.12.06
Netavisen Altinget.dk omtaler letbaner i to artikler, hvor de citerer Dansk Byggeri om letbaner. Desuden bringes et interview med Letbaner.DK

Altinget er en uafhængig journalistisk portal på Christiansborg, der beskæftiger sig med politik, fødevarer, integration, miljø, sundhed og transport, og som udgiver nyhedsbreve for hvert område.

Er der plads til letbaner i København

Under overskriften "Strid om plads til letbane i København" omtaler Dansk Byggeri letbaner som en afvejning af biltrafik og kollektivtrafik. Eksperter siger, at der er plads til begge dele mens Københavns kommune kun siger ”måske” til letbaner, skriver Altinget d. 20.12.06.

"Omdrejningspunktet er letbaner. Mens politikerne i Århus allerede har truffet principbeslutning om en letbane, går striden i København blandt andet på, hvorvidt der er plads til de skinnebårne busser i gadebilledet,"

"Der er simpelthen ikke plads til en letbane i den indre by," siger specialkonsulent og cand.polit. Finn Bo Frandsen, Dansk Byggeri og fremhæver, at den nye Metrocityring er den eneste rigtige løsning i indre by i København.

Men det er trafikforsker ved Center for Trafik og Transport, DTU, Alex Landex ikke enig i. "Rent arealmæssigt er der plads, fordi der mange steder allerede er busbaner, og når busbanen først er der, så er det lige meget om der kører busser eller letbane. Det kommer ikke til at fylde mere".

Hos Vej og Park er holdningen, at det i den sidste ende er en afvejning af mellem biltrafik, letbane og metro, skriver netavisen. Trafikplanlægger Brian Hansen i Københavns Kommunes Vej og Park mener, at man på mange strækninger ikke vil kunne opretholde en fuld fremkommelighed, f.eks. på Nørrebrogade, i modsætning til Alex Landex, der påpeger, at Nørrebrogade engang har været firesporet, og kan blive det igen.

Morten Engelbrecht fra letbaner har følgende kommentarer til netavisen: "Mange af de byer, hvor man anlægger letbane i dag er gamle sporvejsbyer. Det er Københavns også - derfor vil 90 procent af de gader, hvor man påtænker at anlægge letbane, kunne have plads til både en letbane, der kører i eget areal i midten, en bilbane, en cykelsti og et fortov i hver side."

20% fald i biltrafik muligt med letbaner

Anlæg letbaner og begræns biltrafikken i København med en femtedel, lyder anbefalingen fra trafikgruppen letbaner.dk

I artiklen "Biltrafik kan falde med 20 procent med letbaner" præsenteres trafikgruppen og Morten Engelbrecht svarer på følgende spørgsmål:

· Hvorfor ønsker I at udbrede kendskabet til letbaner?
· Er der i de københavnske gader plads til letbaner?
· Har letbaner andre fordele?
· Skaber det ikke bilkaos i andre gader?
· Hvor skal der efter din mening være letbaner i København?
· Hvilke byer udover Århus og København vil efter din mening have gavn af en letbane?
· Hvor meget koster en letbane i forhold til metroen?
· Hvorfor har det været så svært for metroen at tiltrække bilisterne?
· Nu har du nævnt en masse fordele ved letbanen - hvad er ulemperne?
· Er du modstander af den nye Metrocityring?
· Hvad tror du fremtiden bringer?

/ME


Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 

Læs mere her:

Altinget|Transport
(www.altinget.dk)
Strid om plads til letbane i København.
(kræver login,
Altinget d. 20.12.06)
Biltrafik kan falde 20 procent med letbaner.
(kræver login,
Altinget d. 20.12.06)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret d. 05.01.07