To spændende JETRA-arrangementer
10.04.07
Informationsmøde om letbanen i Århus d. 16.04.07
kl. 15-17 hos IDA i Værkmestergade 25, Århus
Desuden studietur til Tyskland i maj 2007, uge 20
Letbanen i Århus – status og kommende tiltag
Rigmor Korsgaard fra Århus Kommune vil på mødet bl.a. fortælle om
finansieringen af projektet, indtryk fra studietur til Kassel, hvor der kører diesel-/eldrevne
letbanetog samt give en generel status på projektet lige nu.
I Danmark findes ikke jernbaneregler for "sporvognslig-nende drift". Rigmor Korsgaard vil
fortælle om det kommende udredningsarbejde, der skal afdække problemstillingen og
en mulig løsning. Århus Kommune har også i forbindelse med udviklingen af
De Bynære Havnearealer brug for en afklaring af, hvordan Grenåbanens nuværende
barrierevirkning mellem den centrale midtby og havnearealerne kan mindskes ved en anden type drift.
Siden mødet i 2005 er der fremkommet en mere kvalificeret anlægsøkonomi
for letbaneprojektet. Beregninger viser endvidere, at det skattefinansierede tilskud til den
samlede kollektive trafik i Århus-området vil ligge på et uændret
niveau eller vil falde, når letbanen er etableret.
Man får altså en bedre og mere effektiv kollektiv trafik for de samme penge.
En repræsentant fra COWI vil fortælle om de nyeste økonomiske tal og
om den forestående VVM-undersøgelse.
Du kan tilmelde dig på tlf. 33 18 48 18 eller direkte via arr.nr.:
70240. Gratisarr. Deltagelse iht. IDAs regler.
Studietur til Kassel og Vogtlandbahn i Sachsen i maj 2007
Deltagerne skal i uge 20 besøge et område, hvor regionaltrafikken på skinner er
revitaliseret - inklusiv den grænseoverskridende trafik - samt et projekt hvor optimal
udnyttelse af det eksisterende skinnenet til såvel sporvogne og jernbaner er
søgt opnået ved hjælp af en Tram-train løsning.
Vi besøger Vogtlandbahn i Sachsen der gennem sit moderselskab Regenthalbahn, der bl.a.
har Arriva i ejerkredsen, driver en omfattende regionaltrafik efter kontrakt med det
pågældende Ländern. Vi hører om erfaringerne med den tyske
regionalisering af skinnetrafikken, og besøger også Vogtlandbahns driftcenter
med nyopført værksted i Neumark.
Herefter tager vi til Kassel, hvor nyindsatte hybridtog anvender dieseltraktion på
jernbanenettet og eldrift når den kører som sporvogn. Denne Tram-Train løsning
forbinder Kassel centrum med oplandet gennem det eksisterende jernbane- og sporvognsnet.
Vi hører om erfaringerne og de fremtidige planer.
Tram-Train løsningen som den præsenteres i Kassel er også en af de
løsninger som indgår i Århus’ planer om letbaneløsninger.
Betalingsarrangement. Yderligere oplysninger om tilmelding fås
hos Selskabet for JernbaneTransport under IDA.
/IDA
Relaterede nyheder:
|