Staten vil ikke støtte letbaneprojekter
09.07.07
Svar fra transportministeren afviser generel stats-støtte til letbaner, således
som andre nye baner får.
Letbaner sidestilles dermed med buslinier, der stort set ingen anlægsudgifter har.
Afvisningen kommer på trods af 29 hovedstadskommuners udtalte ønske om en letbane
langs Ring 3. Det kan blive fatalt for projektet, da kommunerne ikke selv kan løfte
investeringen.
Vi har fået svar fra ministeren
Letbaner.DK har modtaget svar fra Transport- og Energiministeren på spørgsmål
til Trafikudvalget om hvorfor Trafikstyrelsen ikke foreslår letbaner i København,
ligesom de gør til Århus, Odense og Ålborg.
Af svaret fremgår det, at letbaneinvesteringer ikke sidestilles med investeringer i andre
baneprojekter, som f.eks. metrocityringen, hvor Staten bidrager med 40% af omkostningerne.
De kommuner, der ønsker letbaner, skal være med til at finansiere en betydelig
del (hvad det så betyder) eller eventuelt hele anlægget. Man melder dermed ud,
at letbaner stort set er en kommunal opgave.
Samlet fremstød fra 29 hovedstadskommuner
Region Hovedstaden og 29 kommuner i regionen har udarbejdet en samlet trafikplan, hvori Letbanen
langs Ring 3 er prioriteret meget højt, som en vigtig bestanddel for Vestegnens udvikling.
Det er et synspunkt, der deles af trafikplanlæggere, områdets beboere og erhvervsledere.
Også trafikselskabet Movias direktør Johannes Sloth presser på for at komme i
gang. ”Det er så indlysende, at alle kan se det” udtaler Johannes Sloth i et stort interview
i lokalavisen Vestegnen den 2. april, og fortætter: ”Første og største udfordring
er at få en skinnebåren løsning på tværs af forstadskommunerne.
En moderne sporvogn eller en letbane”, og sender en direkte opfordring til regeringen. I korte
træk lyder den: Kom til lommerne, og opfordrer dermed staten til at træde til med
milliarder til letbanen.
Alligevel ønsker Transport- og Energiministeriet, at undersøge, om en S-baneteknologi
kunne være en fordel i forhold til en letbane, og hvilke konsekvenser det ville give for
fordelingen af finansieringsansvaret. I Trafikstyrelsens plan fremgår det nemlig, at det
kan være en mulighed at etablere en ydre Ringbane i København baseret på S-bane
teknologi, som alternativ til en letbane.
I brevet fra ministeriet peges endvidere på, Metrocityringen kan udvides med fødelinier
til Brønshøj/Husum, Sydhavnen, Nordhavnen og på længere sigt en
metrocityring 2. Undersøgelser om alternative letbaneløsninger følges af
Staten, der dog ikke er økonomisk engageret i disse projekter.
Letbaner.DK støtter de mange gode kræfter, der arbejder for at etablere letbaner
i Københavns omegn, i Århus og i Kolding.
Vi vil opfordre beslutningstagere på Christiansborg til at støtte letbaneprojekter,
som den effektive kollektive trafikløsning der er behov for
- og som kan realiseres hurtigt med udgangspunkt i erfaringer fra udlandet.
/ME og HB
Relaterede nyheder:
|