Letbaner er bedre bymiljø
Farverige vogne fra Alstom i Montpellier, Frankrig
15.04.08
Region Hovedstadens Udviklingsplan er et godt initiativ og idéoplæg til de nødvendige
miljøforbedringer.
Et debatindlæg fra Letbaner.DK om udviklingsplanen er lagt på Region Hovedstadens
debatside. Her følger et uddrag:
Nye tider, nye visioner
Region Hovedstadens forslag til en Regional Udviklingsplan er et godt initiativ for at få
den nødvendige dialog med borgerne, således at man kan videreudvikle vores storbyregion
og give brugerne den nødvendige livskvalitet.
Tre områder er allerede nu prioriteret højt: Trafik, Miljø og Uddannelse.
Udviklingen i Europa
Når man ser på udviklingen i mange af Europas storbyer, er det den moderne
kollektiv trafik, der danner grundlag for et bedre miljø og en forbedret mobilitet.
Det er vigtige forudsætninger for, at man kan tiltrække den nødvendige arbejdskraft,
der kan sikre en tilstrækkelig høj vækst uden væsentlig miljøbelastning.
Det er især Frankrig, som i disse år er lokomotivet i udviklingen af en forbedret
miljøvenlig mobilitet. Her investerer man i miljøvenlige, elektrisk drevne
højhastighedstog, der kører over 300 km/t. De har allerede nu udkonkurreret den
stærkt forurenende flytrafik mellem flere storbyer. Filosofien er endvidere, at man ikke alene
skal kunne komme hurtigt fra by til by, men man skal også kunne kommer hurtigt, behageligt og
miljøvenligt rundt i byerne.
Derfor vil antallet af byer i Frankrig med moderne sporvogne stige til 21 i løbet af 2012.
Man har nemlig erfaret, ligesom mange andre steder i Europa, at letbaner med moderne sporvogne er
den bytrafikform, der tiltrækker flest bilister.
Udviklingen i antal franske sporvejsbyer
Mange franske sporvejsbyer er kommet til. (Kilde LRTA)
Samtidig er disse letbaner den mest økonomiske og fleksible bytrafikform, og den kan
anlægges dobbelt så hurtigt, som andre kollektive trafikformer på skinner.
Letbaner i København
Derfor er det glædeligt at erfare, at forslaget til Regionens Udviklingsplan indeholder et
kollektivt trafiknet, der kan udbygges med et net af letbaner med tilhørende Parker & Rejs-anlæg
i yderområderne, samt overhalingsspor via bl.a. Rigshospitalet på det centrale S-togsnet.
Der er altså ikke alene tale om en letbane langs Ring 3, men også en udbygning med radiale linier fra
Ring 3 mod centrum, der skal virke som tilbringerlinier til bl.a. Metro-cityringen.
Disse tilbringerlinier vil være altafgørende for cityringens succes,
fordi de kan bygges og tages i brug samtidig med Metro-cityringen åbning. Dermed tegner der
sig et billede af et fintmasket kollektivt trafiknet, der vil kunne tiltrække bilisterne og
dermed mindske forureningen og højne livskvaliteten i Regionen.
Hvis Staten og Kommunerne ikke vil afsætte de nødvendige midler, er OPP-finansiering en
oplagt mulighed for at kunne igangsætte de nødvendige kollektive trafikinvesteringer,
inden Regionen sander til i forurenende biltrafik.
/ME
Relaterede nyheder:
|