
Letbanevogn på T1 i Paris omegn
Foto: Wikipedia
Passagertal fordoblet på 16 år
27.11.09
Paris første letbane T1 tiltrækker mange flere passagerer end ventet.
Et svensk forskningsprojekt "Spårfaktoren på spåren", har indsamlet erfaringer
fra franske sporvejssystemer.
Skinnefaktoren er en passager-beregningsmetode, som der tages højde for i Frankrig. Her har erfaringer
vist, at pendlere i højere grad ønsker at køre på skinner end med busser, når
de skal vælge kollektiv trafik. Derfor er det ikke usædvanligt, at nye letbanelinjer får
25% flere passagerer end de buslinjer de erstatter.
Men den første letbanelinie, T1, der blev bygget i Paris for 16 år siden, har spillet
skinnefaktoren et puds. Da denne linje blev projekteret i 1980erne, var der endnu mange, der misfortolkede
trafikmidlets potentiale.
Antallet af passagerer blev groft undervurderet. Anlæg og vogne blev dimensioneret for småt, og
muligheden for at øge kapaciteten blev ikke tilgodeset.
Linjen er på i alt 12 km. med 25 standsningssteder og den forbinder tunnelbane og regionaltogslinjer
ca. 4 km nord for Paris centrale dele.
Passagertal eksploderet
Strækningen blev projekteret til på sigt at kunne betjene ca. 55.000 daglig passagerer.
Allerede efter tre måneders drift benyttede 52.500 passagerer linjen dagligt.
I dag 16 år efter indvielsen transporteres der over 100.000 passagerer om dagen.
Problemet er nu, at vognene er blevet for korte, og standsningsstederne for smalle og for korte.
Man kan således ikke koble to vogntog sammen. Udvidelser af anlægget er derfor påbegyndt.
En yderligere interessant erfaring med letbanen er, at den spiller en positiv rolle i bestræbelserne
på at integrere de ydre problemfyldte forstæder med byens centrale dele, så der er mange
værdifulde erfaringer at hente fra denne første moderne sporvejslinje i Paris.
'Faktoren på sporet'
Disse iagttagelser er foretaget af et svensk forskningsprojekt "Spårfaktoren på spåren",
der i første halvår har indsamlet oplysninger og erfaringer fra nogle af de franske
sporvejssystemer, især fra RATP i Paris.
Forskningsarbejdet fortsætter med indsamlinger af tilsvarende informationer fra nye såvel som
fra udvidede sporvejssystemer i Tyskland og Schweiz til gavn for de fremtidige sporvejsinvesteringer i
Stockholm, Malmø, Lund og Helsingborg.
/ME - kilde: Lätta spår 2.2009
Relaterede nyheder:
|