Letbaner.DK
 
Letbanefest i Bergen
Nyhed 00375  

Bybanens åpbning d. 23.06.10
Bergen Bybanens åbning var et tilløbsstykke, her fra endestationen Nestun. Fotos: Morten Engelbrecht

 

Letbanefest i Bergen

 
07.07.10
Den første nye sporvejsby i Skandinavien i mange år er en realitet.

Den 22. juni 2010 åbnede Bergen den første etape af sin nye letbane "Bybanen" på næsten 10 km. Den løber gennem byens centrum, og af den lokale begejstring for letbanen at dømme, har Århus og Odense noget at glæde sig til.

Bergen har ca. 210.000 indbyggere og er dermed lidt større end Odense. Planen er et samlet letbanenet på 40 km. bl.a. til byens lufthavn, og der er allerede bestilt nye vogne til den næste etape på 4 km.

Hele byen var i feststemning. Dronning Sonja gik som den første passager ind i bybanen, og der var underholdning i gaderne langs letbanen hele eftermiddagen og aftenen. Alle skulle ud og prøve de nye smarte vogne med gratis kørsel på indvielsesdagen. Letbaner.DK var også til stede, og deltog bl.a. i en reception med rundvisning i remise og værksted.

Danske rådgivere

Danske rådgivere har deltaget i bl.a. sporprojektering og danske designere har sat deres fingeraftryk på arkitektur og design.

Den orange signalfarve, som både vogne og standsningssteder er forsynet med giver banen en synlig visuel bybaneidentitet.

Den ekspertise, der dermed er opbygget af danske virksomheder, vil sikkert også gavne projektarbejdet for nye letbaner i Danmark.

Bybanens åpbning d. 23.06.10
Bybanens centrale udgangspunkt ved Byparken


Høj rejsehastighed

Letbanens gennemsnitsfart er beregnet til 28 km/t, og den ligger ikke langt fra den københavnske metro, der kører med en gennemsnitsfart på 35,5 km/t.

For at opnå denne høje gennemsnitsfart, hvor topfarten er 70 km/t., er hele strækningen anlagt i eget sporareal. og alle trafikanter har fuld vigepligt for letbanen, det gælder også cyklister og fodgængere.
Alle kryds, som letbanen passerer, har trafiklys, hvor vognene automatisk får grønt lys, når de nærmer sig. Dermed stopper letbanevognene kun ved standsningsstederne med hurtig og niveaufri ud- og indstigning ad samtlige brede døre.

Vogntypen er en gennemprøvet lavgulvsvogn af typen Variobahn, der er bygget af Stadler. Den er 32 meter lang og vognens 5 moduler kan medtage ca. 200 passagerer.

På sigt kan vognene forlænges med endnu to moduler. Selv om byen ligger i et bakket terræn, kan vognene sagtens klare en stigning på 6%.

Bybanen ved Park & Ride d. 23.06.10
Bybanen passerer Park & Ride anlæg.


Park&Ride anlæg

Bybanen har også et standsningssted lige under et stort parkeringsanlæg med parkeringspladser i tre etager.

Ambitionerne med bygning af letbanen er mange, bl.a:

· Dæmpning af biltrafikvæksten
· Få især bilister til at benytte kollektiv trafik
· Reducere trafikkens miljøbelastning
· Begrænse biltrafikken i centrum mest muligt
· Nedbringe antallet af trafikulykker.

 
Dermed bliver bybanen en del af et samlet trafiksystem, hvor busser og trolleyvogne hidtil har udgjort byens kollektive infrastruktur. Med den planlagte udvidelse, vil letbanen blive rygraden i byens fremtidige kollektive transportsystem.

Bybanens åpbning d. 23.06.10
Bybanens Workshop med værksted og depot ved Kronstad.


Indførelse af rejsekort

Samtidig med åbningen af bybanen indførtes 'Skysskortet', som er et rejsekort til byens kollektive trafik i form af enkeltbilletter eller periodekort.

De kan let trækkes i de billetautomater, der er opstillet ved hvert standsningssted, hvor der kan betales med mønter eller kreditkort. Kortet registreres på scannere, der er placeret i vognene

Billigere end budgetteret

Den første etape er på 10 km., hvoraf 2,7 km. er anlagt i tunnel, har kostet 2,2 mia. norske kr. Det er 200 mio. kr. billigere end budgetteret.
Omregnet til danske kroner koster denne letbane ca. 205 mio. kr. pr. km.

Bybanetunnel ved standsningsstedet Paradis
Bybanetunnel ved standsningsstedet Paradis.
Bybanen kører igennem fire tunneller på ialt 2,7 km.

Nye skandinaviske letbanebyer

I Skandinavien forventes den næste nye letbaneby efter Bergen at blive Lund i Sverige i 2014. Derefter forventes Århus at åbne Danmarks første letbane i 2015 og Odense i 2017.

/ME


Relaterede nyheder:

Bergen Bybane er også lidt dansk

En ny letbane, Bybanen i Bergen, åbner for passagertrafik d. 22. juni 2010 med dansk design. (21.06.10)

Bergen tester ny letbane

Bergen åbner til sommer d. 22. juni 2010 deres nye letbane under stor mediebevågenhed. (13.02.10)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Læs mere her:

Fornøyd med åpningsuken.
(BA Bergen 29.06.10)
Frp for full Bybane-utbygging.
(BT Bergen 28.06.10)
Så mange vil ta Bybanen daglig.
(BT Bergen 23.06.10)
Smil og vink hele veien til Byparken.
(BA Bergen 23.06.10)
En uvanlig tur.
(BA Bergen 23.06.10)
Tok bybanen til jobb
(BT TV 23.06.10)
Hele Bybanen
(BT TV 22.06.10)
Transport på skinner etter 45 år.
(Aftenposten 22.06.10)
Gratulerer med Bybanen.
(BT Bergen 22.06.10)
Bergenserne går for mer bybane.
(BT Bergen 22.06.10)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold