Letbaner.DK
 
Grænseoverskridende sporvogne i Strasbourg
Nyhed 00403  

Link til Video om sporveje i Strasbourg
Klik for TV-Frederiksbergs 10 min. video
fra Strasbourg, ved Benny Haugshøj

 

Strasbourgs sporvognssucces fortsætter

 
30.08.11
Strasbourg har nu planer om at lade en sporvognslinje fortsætte over Rhinen og ind i Tyskland.   Ved Benny Haugshøj

Efter 17 år med reetablering og mange udvidelser af det nye sporvejsnet i byen med Europaparlamentet, forventes linje D i 2015 forlænget til den tyske by Kehl.

Grænseoverskridende sporvognslinjer, ses ellers kun få steder i verden f.eks. i Saarbrücken. Men også i den tyske by Frankfurt (Oder) er man på vej ind til nabolandet Polen. Det fortæller lidt om hvor smidigt et kollektiv trafikmiddel sporvognen er.

Sporvognslinierne før 27.11.2010
Oversigtskort over sporvognslinier før 27.11.2010. Klik på kortet for stort format

Det begyndte med én linje

I 1989 var der kommet et nyt bystyre i Strasbourg, der valgte at stoppe de hidtidige dyre metroplaner og samtidig blev der truffet beslutning om at påbegynde et letbanenet i Strasbourg. Partikel- og udstødningsgasserne fra bilerne var blevet et sundhedsproblem i byen. I november 1994 indviedes sporvognen derfor igen efter en pause på 34 år.

Målet var at flytte især bilister, der dagligt pendlede til byen over i sporvognen og at forøge den kollektive trafiksandel fra 11% til 25%, altså mere end en fordobling. Det lykkedes i 2004, ti år efter åbningen af den første sporvognslinje i Strasbourgs gader.

Den første linje A var fra 1994 en 9,8 km lang strækning fra Hautepierre Maillon gennem centrum til Baggersee. Linjen har en 1400 m lang tunnel, der krydser under en kirkegård, floden, motorvejen og Gare Centrale (hovedbanegården) hvor der er etableret en undergrundsstation. Det blev en så stor succes, at der inden for 6 år kom yderligere 3 linjer til.

Linje D kom til i september 1998 og forstærkede linjen fra Rotonde til Etoile Polygone, idet den fordobler hyppigheden af sporvogne i den centrale del af Strasbourg. Ved samme lejlighed benyttede man lejligheden til at forlænge linje A fra Baggersee til Illkirch Lixenbuhl.

Allerede to år senere i 2000 kom den næste udvidelse, som betød, at antallet af sporvognslinjer blev fordoblet fra 2 til 4 linjer. Linje B blev etableret mellem Elsau og Hoenheim Gare, mens linje C begyndte at køre mellem Elsau og Esplanade.

Succesen var blevet så stor, at antallet af rejser nu var kommet op på 330.000 dagligt – linje A og D havde 120.000, mens linjerne B og C havde 110.000 rejser. Antallet af stoppesteder var også steget til 47.

Sporvognslinierne efter 2016
Oversigtskort med forventede sporvejsudvidelser, bl.a. tramtrain efter 2016. Klik på kortet for stort format

Succesen fortsætter

Succesen fortsatte, selv om der skulle gå 7 år, inden de næste udvidelser sammen med en ny sporvognslinje kom til.

I 2007 blev den nye linje E åbnet. Den kørte fra Baggersee til Wacken, hvilket betød, at der blev etableret en nord-sydgående forbindelse uden om centrum, som senere blev forlænget forbi Europaparlamentet til Robertsau Boecklin. Desuden blev linje C forlænget fra Esplanade til Neuhof, mens linje D blev forlænget fra Etoile Polygone til Aristide Briand.

Endnu en udvidelse kom i 2010, hvor sporvejsnettet i centrum blev udbygget med en ny forbindelse direkte til Gare Centrale’s perronspor, hvorfra sporvejsnettet kan kobles på jernbanenettet i fremtiden. Det betyder, at linje C fra det centrale sporvejsknudepunkt Homme de Fer nu kører mod Hovedbanegården med endestation der.

Det er planen at udbygge nettet herfra med tramtrain-forbindelser ud i regionen mod bl.a. Barr efter 2016. Herunder ses de foreløbige udvidelsesplaner for Strasbourgs letbanenet:

Linje D : Til Kehl i Tyskland (mod øst), planlagt til 2015.
Linjerne A-D : Til Königshoffen og Oberhausbergen (mod nordvest), planlagt til 2014.
Linje A : Ind til Illkirch-Graffenstaden (mod syd), planlagt til 2015.
Linje C : Vil blive udvidet til Gresswiller og Barr som tramtrain på jernbanespor. Efter 2016.
(Kilde: Wikipedia, Engelsk og tysk)

/Benny Haugshøj


Relaterede nyheder:

Kollektive trafik skal få folk til at lade bilen stå

I disse år gøres der meget for at forbedre den kollektive trafik i udlandet, skriver Illustreret Videnskab. (18.05.06).
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

"Målet med letbanesystemet var at reducere biltrafikken i byen og forøge den kollektive trafiksandel fra 11% til 25%. Dette mål blev nået i 2004, 10 år efter indvielsen af den første linie."

/Benny Haugshøj

 
 

Læs mere her:

10 minutters video fra Strasbourg Bycenteret er lukket for biler og letbanen skaber miljø og mobilitet.
TV Frederiksberg
Link til Wikipedia (engelsk)
Link til Wikipedia (tysk)
Faktablad om letbaner i Strasbourg
(PDF - Letbaner.dk)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 04.09.11