Sporlægning før støbning i Prag.
Foto: Morten Engelbrecht
Flere letbaner i Hovedstaden
05.07.09
Transportministeriet og Københavns kommune skal nu udarbejde analyser af konkrete
forslag til letbaner.
I forbindelse med Betalingsringen udarbejdede Letbaner.DK en folder med forslag til et
letbanenet i København.
Betalingsringen blev ikke til noget. Det gjorde imidlertid forslaget til flere letbaner
i København.
Transportministeriet har indgået en politisk aftale om en række initiativer
til sikring af en bedre og billigere kollektiv trafik. I den forbindelse er der afsat
2 mio.kr. til udarbejdelse af en letbanestrategi. Følgende skal vurderes:
- Hvilke effekter kan man forvente, når man etablerer letbaner?
- Hvilke kriterier skal være opfyldt, for at de ønskede gevinster kan opnås?
- Hvilke fordele vil der være i forbindelse med etablering af letbaner?
Letbanestrategien vil bl.a. beskrive letbaners rolle i transportsystemet, forureningseffekter,
passagermæssige fordele samt potentialer for byudvikling og ejendomspriser.
Idéen om, at den kommende letbane langs Ring 3 skal danne rygraden for kommende
letbane-radiallinjer ind mod City, ser ud til at være grundlaget for de kommende
undersøgelser, som Transportministeriet, Københavns kommune og Metroselskabet
vil påbegynde.
Frederikssundsvej-letbanen
I forbindelse med den kommende udbygning af den kollektive trafik i København har
kommunens analyser vist, at næste skridt med fordel kan være en letbanelinje
mellem Ring 3 og Nørrebro station, samt en metrolinje fra metrocityringen til Ny Ellebjerg
station over Sydhavnen.
Kommunens beregninger viser, at denne letbane ad Frederikssundsvej vil få ca. 33.000
daglige passagerer om dagen i 2018. Efter sommerferien vil Københavns kommune gå
i gang med uddybende og tekniske undersøgelser samt den konkrete linjeføring
af letbanen, ligesom uddybende undersøgelser i forhold til anlæg af metroen til
Ny Ellebjerg vil blive igangsat.
Til denne undersøgelse af en Frederikssundsvej-letbane og en metro til Ny Ellebjerg
Station omplacerer Københavns kommune 5,740 mio.kr i 2012 og 1,163 mio.kr. i 2013
fra den afsatte pulje "Havnetunnel og forberedelse af metro til Nordhavnen" på 10 mio.kr.
Letbane endestationen 'Sídliste Barrandov' i Prag.
Foto: Morten Engelbrecht, okt. 2009
Vestegnskommuner bør inddrages
Københavns kommune har i forbindelse med tidligere forslag til en metro/letbaneløsning
mod Brønshøj peget på en linjeføring fra Nørrebro Station via
Tingbjerg til Gladsaxe Trafikplads. Men denne linjeføring kan på ingen måde
erstatte de 680 daglige busafgange på strækingen Nørrebro Station-Husum og Herlev.
Derfor bør man satse på en letbanelinjeføring, der kan erstatte samtlige
busafgange mellem Nørrebro Station og Herlev. Ved Herlev station får passagererne
direkte adgang til S-tog.
Efter stationen i Herlev kan letbanen fortsætte ad Toggangen og Ring 3 til en endestation ved
Herlev Hospital, som så kan få en længe ventet højklasset kollektiv
trafikforbindelse, der kan afbøde de store parkeringsproblemer for personalet, de mange
besøgende og dårligt gående patienter, der møder op til ambulant behandling.
Også tidsplanen for Ring 3-letbanen bør revurderes, således at en første
etape mellem Lyngby og Glostrup allerede åbnes i 2018. Umiddelbart efter vil man kunne
åbne en letbane fra Ring 3 til metrocityringen ad Frederikssundsvej, således at man
hurtigt kan få etableret en vigtig tilbringerlinje til metrocityringen.
Der vil være flere fordele til denne løsning
- Der kan ske en samdrift mellem disse to linjer
- Frederikssundsvej-letbanen vil kunne benytte Ring 3-letbanens service-faciliteter
- Man kan opnå prismæssige fordele, f.eks. ved samlede indkøb og
tilhørende options af vognparken.
Letbaner.DK opfordrer derfor til, at Herlev kommune og letbanesamarbejdet i Vestegnskommunerne
inddrages i udformning, linjeføring og tidsplanlægning.
/ME
Relaterede nyheder:
|