Letbaner.DK
 
Aarhus vil bygge etape 2 af letbanen
Nyhed 00642  
Forside
Nyheder
Klip fra Pressen
Hvad er Letbaner
Hvorfor Letbane
Udland
TV & video
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkivet
Tilbage
Næste


Aarhus Banegårdsplads som den vil kunne se ud, fredliggjort for biler og med letbane. Visualisering: Aarhus Kommune.

 

Aarhus vil bygge etape 2 af letbanen

 
01.09.24

Det er en kæmpe sejr for miljøet og bæredygtig trafik, at Aarhus Kommune har valgt at fortsætte med udbygningen letbanen i en stor trafikaftale.

Et flertal i Aarhus Byråd besluttede d. 7. august 2024, at de vil have mere letbane med realiseringen af 2. etape!

Letbaneløsningen blev foretrukket frem for BRT-busser (Bus Rapid Transit – busser, der primært kører i egen bane). I den politiske aftale står der, at letbanen er »mest fremtidssikret i forhold til kapacitet og effektiv overflytning fra bil til kollektiv trafik.«

»Letbane på etape 2 sikrer synergi til den allerede kørende letbane. Letbane kan endvidere skabe grønnere byrum- og gaderum på strækningen og er klimamæssigt mere bæredygtig i drift end en tilsvarende BRT-løsning.« hedder det i aftaleteksten.

(Se TV2 Østjylland længere nede)

 
Finansieringen er stadig en joker

- Finansieringen af en kommende letbaneetape fra Spanien til Brabrand via Hasle er imidlertid langt fra på plads, og forudsætningen for mere letbane er blandt andet, at de århusianske politikere kan overtale Folketinget til at finde flere penge til medfinansieringen, skriver Aarhus Stiftstidende d. 07.08.24.

Letbaner.DK har med spænding ventet på denne afgørelse, da Aarhus alt andet lige skal vise vejen, som Danmarks første letbaneby. Politikere i Hvidovre har allerede, som en reaktion på beslutningen i Aarhus, nu også fremført ønsker om en hospitalsletbane, som en forgrening fra Hovedstadens Letbane i Glostrup til København Syd Station i Valby.

 
Hvorfor har beslutningen taget så lang tid

1. etape i Aarhus havde jo ikke nogen let fødsel. Som nogen husker var der budgetoverskridelser, forsinkelser, Staten der trak sig, aflyst åbningsfest og is på køreledninger som bare de mest omtalte udfordringer Aarhus Letbane har måtte kæmpe med.

Men de sidste år har letbanen vist sit værd og kørt stabilt nok til, at passagererne nu strømmer ind i stadig højere tal og det har været nødvendigt at bestille flere tog. Det har uden tvivl været det politikerne i landets næststørste by har ventet på, før de turde sige "go" til 2. etape.

 
Hvor skal 2. etape i Aarhus køre

Letbanens 2. etape skal køre som en forgrening fra den nuværende letbane ved Spanien via Banegårdspladsen, Rådhuspladsen, Viborgvej, Hasle Torv og Gellerup Parken til Brabrand, hvor det forventes at genåbne Brabrand Station på banen mod Aalborg - og hvor også tog mod Silkeborg-Herning i fremtiden forventes at køre.

Linjen vil forbinde flere tætte boligområder med arbejdspladser, centrum og to jernbanestationer, samt videreforbindelse til Skejby Sygehus. Etape 2 har således potentiale til at blive en stærkt benyttet forbindelse.


Aarhus Letbanes etape 2, som netop er besluttet. Illustration: Aarhus Kommune

 

 
Stor trafikaftale i hus

Beslutningen om letbanens etape 2 kommer sammen med en stor trafikaftale, der inkluderer begrænsninger for biltrafikken i midtbyen.

- I store dele af midtbyen vil der komme en nulemissionszone, hvor adgangen for fossilbiler bliver begrænset til i omegnen af 250 gade-parkeringspladser, skriver dr.dk d. 08.08.24.

- Det blev den politiske linje i aftalen, som et bredt flertal i byrådet landede i går aftes, efter at have forhandlet siden foråret.

Aftalen sigter blandt andet mod, at aarhusianerne skal køre 50 procent flere ture i den kollektive trafik. Flere skal også bruge cyklen, imens færre ture skal ske i bil.

Målet er, at halvdelen af bilturene sker i en fossilfri bil, men det bliver altså stadig muligt at være bilist i Aarhus.

En af de politikere, der er tilfreds med aftalen rådmand for Teknik og Miljø Nicolaj Bang (K).

- Vi har forsøgt at ramme en balance. Så hvis man har brug for at komme ind i byen i bil for at handle, så kan man godt det. Men til gengæld skal man holde i et parkeringshus og ikke ude i gaden, siger Nicolaj Bang ifølge dr.dk.

 
/HB



 

Stor trafikaftale på plads i Aarhus - TV2 Østjylland


Letbanen udvides til Brabrand og biltrafikken begrænses i centrum. TV2 OJ Aarhus 08.08.24.
 

 


Andre nyheder:

Hovedstadens Letbane var ude på første testkørsel

Testkørslen forløb uden problemer fra depotet i Ejby, forbi Glostrup Hospital til Glostrup Station og retur, d. 14.08.24. (01.09.24)

Succesen fortsætter:
16,3 % flere med letbanen i Aarhus

Her fem år efter hele strækningen er taget i brug er der for alvor gang i letbanehjulene. (04.08.24)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
 

Læs mere her:

Mere letbane, flere busser og lukkede veje: Aarhus overhaler Odense indenom (Odense 13.08.24)
Aarhus vil delvist lukke midtbyen for biler /DR (Aarhus 08.08.24)
Aarhus vil have mere letbane, men mangler 1 mia. kr. /Ingeniøren (Login) ( 08.08.24)
Stor trafikaftale på plads: Her er de vigtigste punkter (Aarhus 07.08.24)
Fremgangen fortsætter: Flere og flere hopper på letbanetogene (Aarhus 28.07.24)
Odder Station skal være trafik-knudepunkt (Aarhus 18.07.24)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold